onsdag 14. januar 2015

Dyrking av grønnsaker i høybed



Det dyrkes mye grønnsaker i Troms, bade på innlandet og også ute ved kysten. Det "evige" lyset og det ikke helt varme klimaet gir både god vekst og ikke minst god smak. De som dyrker stort gjør det mest sannsynligvis på friland, rett "på bakken". Mens jeg som nok ikke bor på det aller mest gunstige stedet satser på å dyrke i opphøyde bed. Først og fremst for å få litt mer varme i bedene, men også for å drenere ut mest mulig av eventuelt regn, noe det til tider kan bli mye av her.

I mitt tilfelle velger jeg å bygge opp til omtrent 40 cm over bakkenivå, rett og slett fordi det er enklest i forhold til materialer: 2x20cm plank oppå hverandre. Om jeg blir ferdig med alle bedene i 2015 aner jeg ikke ennå, men jeg kommer ihvertfall til å starte.

På soldager vil bedene ha sol fra omtrent 5-6 om morran og til 13-17 på ettermiddagen, avhengig av vinkelen i forhold til huset. De mest soltrengende vekstene får naturlig nok den delen med mest sol.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar