mandag 12. januar 2015

Foreløpig planteliste for 2015



Dette er noen av de plantene/artene/sortene jeg satser på å få i jorden i løpet av 2015. I utgangspunktet bærbusker, rabarbra, noen få av rosene og andre stauder, pluss de aller enkleste sommerblomstene:

(Oppdateres utover vinteren/våren)

Bærbusker:

Rips:

Atlas
Rubina Søtrips

Solbær

Melalathi
Sunderbyn

Bringebær

Vene
Balder (kanskje)

Klatreplanter:

Klematis

Alpeklematis, rød, fiolett og blå varianter/sorter
Gullklematis

Kaprifol

Slyngkaprifol 'Lundenes'

Rose (noen av disse, vet ikke helt hvilke ennå)

Le Reve
Flammentanz
Agnes
Aicha (muligens)
Alba Maxima
Frankfurt (vurderer)
Hansa
Hansaland
HurdalsrosenHybrida
Louise Bugnet
Morden Centennial
Ritausma
Rosa Moyesii 'Geranium'
Rosa spinsissima 'Plena, Finlands vita ros
Rosa Zwerg
Roselina
Suzanne
Thérèse Bugnet
Wild Edric
William's Double Yellow, Namdalsrose

Sommerblomster

Erteblomster
Blomkarse

Grønnsaker og urter

Her vet jeg ikke ennå, det kommer an på hvor mye tid jeg får, da grønnsaker krever en god del arbeid. Men håpet er jo å ihvertfall komme i gang med noen av de mest brukte og enkleste sortene, sånn som gulrot, noen poteter, rødbeter, salat, sukkererter samt noen urter. Vi får se hva sommeren gir.

2 kommentarer:

  1. Hei, så fin blogg! Vet du om alle de rosene du har på lista di passer i klimasone 7?
    Hilsen randi

    SvarSlett
  2. Klimasoner er som du sikkert nok vet ikke eksakte. Det er ikke sikkert at det som klarer seg i det som defineres som H7 i innlandet klarer seg i H7 kyst. Det kommer an på barfrost, kalde somre, mengde isolerende snø, om du velger å isolere rotstedet ekstra om vinteren osv. osv.

    Noen av de rosene jeg har lista opp her står i noen bøker som H6, mens de hos Draglands planteskole står til H7. De jeg kommer til å prøve nå i år er H7 fra Dragland og Nygård hagebruk, altså noe endret i forhold til den første lista. Jeg kommer også til å prøve et par H6 på gunstige plasser.

    SvarSlett