fredag 2. januar 2015

Slik blir hagen når jeg er ferdig.




Når jeg har lest disse bøkene, sådd disse frøene og plantet ut disse plantene, da blir hagen seende slik ut!



Ler du? Det skal da vel ikke mere til, skal det vel?

Javel, du har vel rett da, det er et par ting i mellom der. Greit. Først så skal jeg så alle planter som bør såes tidlig, for at de skal få så stor vekst som mulig til det er varmt nok til at plantene kan plantes ut. Men først må disse plantene vennes til klimaet ute, så de må bæres ut om dagen og inn igjen om kvelden til faren for frost er helt borte. Den prosessen burde ikke ta mer en en ukes tid.

Når det så er blitt varmt nok i jorda ute så graver jeg opp omtrent all åpen jord, fjerner all gresstorv og så mye av eksisterende røtter jeg kan finne. Så må jeg gjødsle, og da både med riktig mengde og riktig type, alt etter hva som skal vokse der. Og når de små plantene jeg har stelt med i løpet av seinvinteren/våren er godt vant til klimaet ute, kan jeg begynne å plante ut, helt i følge min velstrukturerte plan der alt er planlagt til minste detalj.

For ikke å glemme bærbuskene da, de skal gi meg en rikdom av bær som skal fylle fryseren til randen.

Og når alt så er plantet ut er det bare å vente. Et par uker elle noe sånt. Lenger mener du? Hvor lenge da? Flere år!?! Hva, er de ikke fullvokste i løpet av de første ukene om sommeren? Får jeg ikke en uforglemmelig rosehage med det samme, og fryseren full av store saftige bær?

Ok, du har helt rett, igjen. Det tar nok en del tid ja. Rosene, hvis de i det hele tatt overlever, vil bruke flere år på å nå full høyde. Og i løpet av den tiden skal de gjødsles og klippes/beskjæres for å vokse seg store og sterke. Og bærbuskene vil kanskje, hvis jeg er heldig, gi meg opp til én liter bær første sommeren. Til sammen.

I ventetiden er det nok best å "kle" hagen med sommerblomster. Sånn som erteblomster, blomkarse, ringblomster, stemor og mange andre fine planter som vokser kun den ene sommeren, men som til gjengjeld blomstrer til frosten tar knekken på de.

Så får de stakkars førsteårsstaudene stå der i all sin barndom og håpe på gode vintre med mye snø og ingen barfrost, til det er de som etter noen år strutter i all sin prakt og blomsterrikdom.

Men, i mellomtiden, mellom alle sommerblomstene, når den ene første rosen gir meg en gave med sin aller første roseblomst, og jeg kan trekke inn den fantastiske duften som kun roser kan gi, da vil jeg uansett være lykkelig. Mer skal det ikke til. Og når jeg siden også kan høste inn den første guleroten, brokkolien, reddiken og grønnkålen, da har jeg nådd målet. Ihvertfall i første omgang. Og i tillegg kan jeg hele sommeren nyte duften av mengder med erteblomster og kaprifoler.

Det er (nesten) ingenting som kan gå galt, er det vel. Kun litt regn, litt vind, dårlig jordsmonn, liten tid, reinsdyr, sommerfrost, hagl, kystkulde og sånne ting. Men det er å ta sorgene på forskudd. Her handler det kun om én eneste ting, og det er å prøve.

Velkommen innom.

Har jeg ikke blomster og egendyrkede grønnsaker, så har jeg ihvertfall kaffe. Den trenger jeg ikke dyrke selv, den har de på Eide handel.



0 kommentarer:

Legg inn en kommentar