søndag 26. april 2015

By eller land, nært eller fjernt, konsert eller natur.



Det kan sies mye fint om å bo bynært. Man kan lettere få med seg konserter og alle andre lignende hendelser, det er lettere og raskere å treffe folk der, butikkene er nærmere (hvis det i seg selv skulle være et mål) osv. osv.

Men samtidig er boligprisene astronomiske, spesielt i Tromsø. Og for folk i min situasjon, med et heller begrenset budsjett, så går det an å velge et sted litt lengre unna sentrum.

Og hva får jeg så som alternativ?

Jo, jeg har sett blåhval, grindhval, spekkhoggere og andre store hvaler.
Ørn, hegre, ravn, smålom, teist, orrhaner, ryper, praktærfugl. Oter som svømmer i fjæra. Fisk i havet.
Alt sammen rett utenfor huset.

Spesielt på sånne dager som i dag. Siden jeg ikke har sol etter kl. 18, men i stedet har sol fra 0500, så betyr det at jeg må tidlig opp for å kunne nyte en lang soldag. Sånn som i dag, ute med kaffekoppen kl. 7, sol i ansiktet, kattene som dovent jakter fluer i solvarmen, ekkoet fra orreleiken lengre oppe i myrene, ærfuglen som kurrer mykt nede i fjæra, småfuglene som kvitrer. Og, ikke en eneste bil.

Det går an å ha det fint utenfor byen også.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar