søndag 26. april 2015

Overraskelse: Leire i bakken, overalt.



Ok, jeg hadde forsåvidt blitt advart av naboer (joda, jeg har noen). De sa at det sannsynligvis var leire i bakken på min eiendom også, siden det er mye av det andre steder i nærheten.

Og det stemte. Akkurat der jeg hadde tenkt å sette ned 8 bærbusker åpenbarer det seg den fineste blåleire 3o cm nede i bakken. Og spesielt nå i vårløsninga står det vann i hullet jeg gravde for å sjekke. Så det vil si at alt jeg planter der vil ha mer enn rikelig med vann rundt røttene.

Utfordringen nå bli å få drenert plantehullet så godt det lar seg gjøre. Jeg må grave enda dypere enn planlagt, mye mer arbeid, siden jeg skal grave 20 hull! Så må jeg legge grus i bunnen, og til slutt lage en blanding av sand, eksisterende jord og leire, sammen med kompost og kugjødseljord, for å prøve å få så bra forhold til røttene som mulig. Så får vi se. Kanskje råtner plantene etter et par år, kanskje bunnfryser de såpass at de ikke klarer seg første vinteren. Kanskje klarer de seg.

Jeg skal uansett prøve.


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar